BigRoz Big Roz

Taraweeh Dua [Everything You Need To Know!]

Taraweeh Dua – Today We Are Going To Explain to You How To Do Taraweeh Properly, You Can Also Share This To Your Family And Friends!


السؤا

Table of Contents

ما حكم التسبيح و الأذكار التي بعد كل ركعتين في صلاة التراويح؟ هل يجب قولها أو لا؟ إذا كان الشيخ لا يريد قولها فماذا علينا أن نفعل؟ هل نتبعه أو نخالفه؟

What is the ruling on tasbeeh and takbeer after every two rak’ahs in Taraweeh prayer? Should we say it or not? If the Shaykh does not want to say what should we do? Do we follow him or disagree with him?

taraweeh prayer dua

الإجابة

 الحمدُ للهِ، والصلاةُ والسلامُ على رسولِ اللهِ، وعلى آلِهِ وصحبِهِ ومن والاهُ،

أمَّا بعدُ: فقد حث الشرع على الذكر عمومًا في جميع الأوقات؛ قال الله تعالى: {فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ} [البقرة: 152].

وقال تعالى: {الَّذِينَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ قِيَاماً وَقُعُوداً وَعَلَى جُنُوبِهِمْ وَيَتَفَكَّرُونَ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَذَا بَاطِلاً سُبْحَانَكَ فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ} [آل عمران:191].

أما تخصيص ذكر معين بصلاة التراويح بين كل ركعتين، فلم يرد عن النبي صلى الله عليه وسلم فقد ثبت أنه صلى بالصحابة عدة ليال من رمضان، ولم ينقل عنه شيء من هذا، مع توافر الهمم على نقل مثله، وكذلك لم ينقل عن أحد من الصحابة الذين جمعهم عمر بن الخطاب على أبي بن كعب، فقد نقل عنهم تفاصيل صلاة التراويح، من عدد الركعات، والقنوت، إلى غير ذلك، ولم يرد أنهم سبَّحوا تلك التسبيحات،والصحابة بلا شك أحرص الناس على الخير، فلو كان هذا خيرًا، لسبقونا إليه،

ولكن إن كان المصلي يواظب على ذكر الله في نفس في جميع الأوقات والأحوال، وأراد أن يذكر الله في نفسه، ويسبحه بين الركعات، كغيره من الأوقات ولا فرق، فلا بأس بذلك، شريطة أن يكون سرٍّا، ولا يلتزم ذكرًا معينًا ولا هيئة معينة، كأن يكون بصورة جماعية، أو أن يذكر الإمام، ويردد المصلون خلفه، أو بصوت مرتفع، بحيث يشوش على المصلين، فإن حدث ذلك، فقد وقع في البدعة المنهي عنها.

Read More  Inshaallah Meaning in English (Complete Explained!)

قال في “المدخل” (2 / 457):” (فصل في الذكر بعد التسليمتين من صلاة التراويح)”. وينبغي له أن يتجنب ما أحدثوه من الذكر بعد كل تسليمتين من صلاة التراويح، ومن رفع أصواتهم بذلك، والمشي على صوت واحد، فإن ذلك كله من البدع، وكذلك يُنهى عن قول المؤذن بعد ذكرهم بعد التسليمتين من صلاة التراويح: الصلاة يرحمكم الله فإنه محدث -أيضًا- والحدث في الدين ممنوع،

وخير الهدي، هدي محمد صلى الله عليه وسلم ثم الخلفاء بعده، ثم الصحابة رضوان الله عليهم أجمعين ولم يُذكر عن أحد من السلف أنهم فعلوا ذلك، فيسعنا ما وسعهم”. انتهـى.

وعليه: فالتسبيح بين ركعات صلاة التراويح من البدع، فلا يجوز فعلها، ولا يجوز للمأمومين اتباع أئمة المساجد الذين يفعلونها، بل تجب مخالفتهم، ونصحهم برفق وحكمة بالحرص على السنة، وترك البدعة، فإن استجابوا وإلا بحث المصلي عن مسجد آخر يقيم السنة، فإن لم يجد صلى معهم ولا يشاركهم في تلك البدعة، وإذا كان الشيخ لا يريد قولها – كما يقول السائل– فلتتبعوه على هذا؛ لأن الظاهر أنه يمتنع لأنه أمر محدث،، والله أعلم

All Praises to Allah, and All prayers and peace be upon the Messenger of Allah, and on his family and companions and his parents,

The Sharia urged to mention ALLAH (doing Dhikr) generally at all times; ALLAH said: (Remember me I’ll remind you) [Baqarah: 152]. The Almighty ALLAH said, “Those who remember ALLAH standing and sitting and lying on their sides and think in (ponder on) the creation of the heavens and the earth, {and say}, “Our Lord you have not created all this in vain.We proclaim your purity, So save us from the punishment of fire. [Al-Imran: 191].

Read More  Heart Touching Marsiya Kalam in The Memory of Imam Hussain

The Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) did not say, however he offered taraweeh prayer with the Sahaabah for several nights of Ramadaan and he motivated his people (sahaba) time to time for supplications and dua but neither he taught any of taraweeh dua, nor any of the Sahaabah in those of whom Omar bin al-Khattab brought together in the leadership of Ubai bin Ka’b told about any kind of these dua. They,also,narrated the details of Taraweeh prayer,the number of rak’aats and dua for qunoot etc. but it’s not recorded that they praised any time with these words or any other words like this.

If anyone continuously remembers Allah and does Dhikr by his heart at all times and in all circumstances and wants to remind Allah during the period of Taraweeh or between the rak’ah so thois is permissble and nothing is wrong with this, but secretely , and does not follow any particular dhikr with specific body, and not in any jama’at with others, or follow the words that mentions imam, or by repeating behind imam’s words, or with a loud voice, so that it disturbs others, So, it was signed in the heresy.

The writer of Al-Madkhal said in his book, ” He should avoid what they have created themselves in the form of mentioning after every two rakah Taraaweeh prayers loudely by raising their voices and following one voice this is all bid’ah, and it is, also, forbidden to say the muazzin after tasleem of taraweeh, Assaltu yarhamukum Allah.The best way is the way of the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) then the caliphs after him, and then his Companions, (may Allah be pleased with them all) but nobody mentioned among them and not any of the Salaf that kind of dhikr, so we should do what they did.

Read More  Quran: A Brief Introduction In The Words Of Non Muslims

منقول

taraweeh prayer duaa

Rate this article

About Mufti Mohammed Anas

Writer is a well-known Islamic scholar.He completed his education from the world famous Islamic Institute D.U. Nadwatul Ulama. He is a good writer and good speaker. He is working in these days as a Mufti in a famous and old Darul-ifta.

Leave a Reply